تاثیر مرگ بر کودکان

تاثیر مرگ بر کودکان

تاثیر مرگ بر کودکان چگونه است؟

در جریان مرگ والدین و تاثیر مرگ بر کودکان، مرگ یکی از نزدیکان یا وابستگان، بزرگسالان اغلب می‌خواهند از کودکان محافظت کنند و به آنها نمی‌گویند چه اتفاقی افتاده است. اما بچه‌ها احتمالاً متوجه می‌شوند که مشکلی پیش آمده و اگر در مورد موضوع مرگ پیش‌آمده صحبت نشود، احساس اضطراب و گیجی می‌کنند. غم و اندوه می‌تواند به روش‌های مختلفی در مقایسه با بزرگسالان بر آنها تأثیر بگذارد و آنها ممکن است ترجیح دهند بدانند چه اتفاقی می‌افتد.
تاثیر مرگ بر کودکان- تصویر ۱
استند تسلیت

واکنش کودکان به مرگ و غم و اندوه آن چگونه است؟

کودکان بیش از بزرگسالان، به‌سرعت بین عزاداری و ادامه زندگی عادیشان تعادل برقرار می‌کنند. آنها می‌توانند یک دقیقه ناراحت شوند و از درخواست بازی فوتبال یا یک بستنی لذت ببرند. این کار می‌تواند خیلی سریع باشد که گاهی اوقات «پرش از گودال» نامیده می‌شود. گودال احساس غم و اندوه آنها است و آنها به‌سرعت به داخل و خارج از گودال می‌روند. وقتی به آنها می‌گویید فردی فوت کرده، شاید واکنش زیادی نشان ندهند. حتی ممکن است تعجب کنید که آیا آنها فهمیده‌اند چه اتفاقی افتاده یا نه.در کودکان پردازش اخبار ممکن است مدتی طول بکشد و آنها کلماتی برای بیان احساسات خود نداشته باشند. می‌توانید بگویید که این خبر فوت، خبر بزرگی است و هر زمان که بخواهند، شما آماده صحبت هستید. درک کودک به مسائل زیادی بستگی دارد. از جمله سن، مرحله رشد، سابقه خانوادگی، شخصیت و تجربه قبلی نسبت به تاثیر مرگ. کودکان با یک سرعت مشخص رشد نمی‌کنند زیرا آنها افرادی هستند با خصوصیات و ویژگی‌های متفاوت.دو کودک از یک خانواده و در یک سن ممکن است در مقابل یک مرگ، واکنش‌های متفاوتی نشان دهند. این شما هستید که کودک را به بهترین وجه می‌شناسید و قادر خواهید بود آنچه را که می‌گویید متناسب با خصوصیاتش هماهنگ کنید. بر اساس آنچه خواهند بدانند، باید هدایت شوند و اگر جواب مناسبشان را نمی‌دانید، از گفتن آنها نترسید و از کمک یک روانشناس بهره ببرید.آنها ممکن است گاه به موضوع مرگ برگردند و چندین بار از شما سوالات یکسان بپرسند. در مقابل اگر فکر کنند این موضوع باعث ناراحتی شما می‌شود، شاید سعی کنند در مورد شخص فوت شده صحبت نکنند. می‌توانید به آنها اطمینان دهید که صحبت کردن کار درستی است و خیلی بهتر از این است که نگرانی‌هایشان را در خود نگه دارند. کودکان خردسال غالباً «تفکر جادویی» دارند. با تاثیر مرگ بر کودکان، کودک با داشتن تفکر جادویی معتقد است افکار خود می‌توانند روی وقایع تأثیر بگذارند. آنها ممکن است دوست داشته باشند که دوست یا عضوی از خانواده برگردد و فکر می‌کنند ممکن است این اتفاق بیفتد و در اینجاست که صحبت کردن با وی می‌تواند دید واقع‌بینانه‌ای به او بدهد.

تاثیر مرگ بر کودکان در سنین مختلف چگونه است؟

تاثیر مرگ بر کودکان زیر شش ماه

در این سن، نوزادان درکی از مرگ نخواهند داشت، اما در صورت عدم وجود مراقب اصلی‌شان (به‌عنوان مثال مادر یا پدر)، نوزادان موضوع را متوجه می‌شوند. برخی از واکنش‌های معمول در نبود مراقبان اصلی عبارتند از:
  • مشکلات تغذیه و خوابیدن
  • گریه
  • نگران بودن

تاثیر مرگ بر کودکان شش ماه تا دو سال

در این سن، کودکان هنوز هیچ درکی از مرگ نخواهند داشت، اما اگر مراقب اصلی آنها غایب باشد بسیار ناراحت می‌شوند. در حدود دو سالگی، کودکان متوجه عدم حضور افراد نزدیک دیگر مانند مادربزرگ و پدربزرگ آشنا می‌شوند. برخی از واکنش‌های معمول عبارتند از:
  • بلند گریه کردن، غیرقابل تسکین بودن
  • عصبانیت در مورد تغییر در برنامه روزمره
  • مشکلات خواب و شکم درد

تاثیر مرگ بر کودکان دو تا پنج سال

در این سن، کودکان ممکن است در مورد مرگ صحبت کنند، اما آن را درک نمی‌کنند و فکر می‌کنند فردی‌که مرده، قابل برگشت است. آنها ممکن است سوالات زیادی را مطرح کنند مانند اینکه: «اگر مادربزرگ در بهشت باشد، چگونه نفس می‌کشد؟» همچنین ممکن است به «تفکر جادویی» اعتقاد داشته باشند و فکر کنند مسئول مستقیم مرگ نزدیکان هستند. برخی از واکنش‌های معمول عبارتند از:
  • سوالات مکرر در مورد مرگ
  • کودک نیاز به اطمینان خاطر دارد که شما نیز نخواهید مرد و مرگ تقصیر آنها نیست.
  • وابستگی شدید و رفتار نامناسب با سن

تاثیر مرگ بر کودکان پنج تا ده سال

در هفت سالگی، اکثر کودکان می‌دانند که مرگ واقعی و اجتناب‌ناپذیر است. این دانستن برای بعضی از کودکان ممکن است بیشتر از این طول بکشد. در این سن آنها از مرگ آگاه هستند و ممکن است نگران باشند که شما یا دیگران نیز بمیرید. آنها مجذوب مراسم ترحیم می‌شوند. آنها می‌توانند نسبت به کسی که داغدیده است، ترحم و همدلی بورزند. ممکن است نگران تاثیر ناراحتیشان بر شما باشند و به همین دلیل ناراحتیشان را پنهان کنند. برخی از واکنش‌های معمول عبارتند از:
  • احساس غم و تنهایی
  • خشم و عصبانیت بیش از حد و مشکل در تمرکز در مدرسه
  • رفتار منفعلانه
  • تلاش برای شجاع بودن و کنترل امور

تاثیر مرگ بر نوجوانان

نوجوانان به‌طور معمول درک بهتری از مرگ دارند و می‌توانند در مورد تأثیر طولانی‌مدت آن بر زندگیشان فکر کنند. آنها ممکن است نگران تغییر در کارهای روزمره باشند، مانند اینکه چه کسی از آنها یا از خانه مراقبت می‌کند. آنها ممکن است نگران مواردی مانند امور مالی یا آینده باشند. برخی از واکنش‌های معمول عبارتند از:
  • مشکل در بیان احساسات خود یا تمایل به صحبت کردن با دوستان بیش از بزرگسالان.
  • احساس غم، عصبانیت یا گناه. احساسات آنها ممکن است کاملاً شدید باشد.
  • احساس بدی نسبت به خودشان پیدا می‌کنند.
  • آرزوی مداوم اینکه ای کاش این اتفاق نیفتاده بود، یا کلافگی از اینکه چرا مرگ باید برای آنها اتفاق بیفتد.
  • تغییر در میزان موفقیت آنها در مدرسه یا محل کار.
  • نگرانی و وسواس نسبت به بیماری یا مشکلی که فرد در گذشته بر اثر آن فوت کرده است.

تاثیر مرگ بر کودکان- تصویر ۲- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی

تغییر رفتار کودکان در اثر مرگ والدین یا نزدیکان

با تاثیر مرگ بر کودکان، آنها ممکن است کلماتی در مورد احساس خود نداشته باشند. اما شما می‌توانید تغییراتی را در رفتارشان مشاهده کنید که می‌تواند شیوه بیان احساساتی باشد که نمی‌توانند درباره آنها صحبت کنند. این رفتارها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • امتناع از جدایی از شما
چسبیدن به شما می‌تواند نشانه‌ای باشد که کودک به شما نگرانیش را نشان می‌دهد از اینکه نمی‌خواهد شما بمیرید و وی را ترک کنید.
  • فاصله
بعضی از بچه‌ها با سایر اعضای خانواده می‌توانند موانعی ایجاد کنند، زیرا آنها از ضربه دوباره می‌ترسند. آنها ممکن است بخواهند وقت بیشتری را در خارج از خانه، با دوستان یا در مدرسه بگذرانند.
  • پرخاشگری
پرخاشگری ممکن است روش ابراز درماندگی کودک در مقابل از دست دادن باشد.
  • پسرفت
حرکات رفتاری کمتر از سن می‌تواند نشانه عدم امنیت کودک باشد. کودکان خردسال ممکن است شروع به خیس کردن یا کثیف کردن خود کنند.
  • عدم تمرکز
کودک ممکن است به سختی بتواند در مدرسه تمرکز کند و از کار خود عقب بماند.
  • مشکلات خواب
ممکن است خوابیدن برای آنها دشوار باشد یا از تاریکی بترسند.
  • تلاش زیاد از حد
کودکان خردسال معتقدند که رفتارشان می‌تواند روی وقایع تأثیر بگذارد. آنها ممکن است فکر کنند اگر رفتار خوبی داشته باشند و کارهایی مانند خوردن کلم بروکلی و تمیز کردن قفس همستر انجام دهند، مادرشان دوباره زنده شود. اینها همه واکنش‌های طبیعی است و از بین خواهد رفت. با این حال، اگر نگرانید، از کمک مشاور یا روانشناس بهره بگیرید.

تغییر رفتار در نوجوانان بر اثر مرگ والدین یا نزدیکان

نوجوانانی که غصه می‌خورند نیز ممکن است تغییراتی در رفتارشان ایجاد کنند. این تغییرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • پرخاشگری
آنها ممکن است برای مدیریت احساسات قوی درونی، با خود دست و پنجه نرم کنند و نتایج این درگیری‌های درونی به‌صورت خشم و عصبانیت خود را بروز دهد.
  • پسرفت رفتاری
آنها ممکن است به‌عنوان راهی برای احساس امنیت بیشتر، کودکانه عمل کنند.
  • تقبل نقش بزرگسال
آنها ممکن است نگران آینده‌ای باشند که در قبال آن احساس مسوولیت می‌کنند. بنابراین ممکن است احساس کنند نیاز به ایفای نقش بزرگترها را دارند.
  • مسافت
آنها ممکن است احساسات خود را درون‌ریزی کنند و بخواهند از صحبت در مورد آن پرهیز کنند. یا ممکن است ترجیح دهند با دوستانشان در مورد احساساتشان صحبت کنند، نه یک فرد بزرگسال. باز هم به‌یاد داشته باشید که اینها همه واکنش‌های طبیعی است و از بین خواهد رفت. اما در صورت احساس نیاز، حتما از مشاور و روانشناس متخصص کمک بگیرید.

کودکان دارای اختلالات یادگیری

برای کودکان و نوجوانان با اختلالات یادگیری ممکن است درک ایده‌های انتزاعی مانند مرگ دشوارتر باشد. در صحبت با این افراد، تکرار اطلاعات و بررسی گفته‌هایشان می‌تواند به درک بهتر مسائل کمک کند. سعی کنید آنها را به سوال پرسیدن و بیان احساسشان ترغیب کنید. بعضی از رفتارهای غیرکلامی ممکن است برای شما مفید باشد. مثلاً از یک رفتار اطمینان‌بخش مانند گرفتن دستشان استفاده کنید تا به آنها بگویید مورد حمایت قرار گرفته‌اند. از روش‌هایی که می‌دانید به آنها احساس راحتی می‌دهد، ارتباط برقرار کنید.کودکان و جوانان دارای اختلال یادگیری ممکن است کاملاً به بزرگسالان نزدیک به خود وابسته باشند. این بدان معنی است که وقتی کسی از نزدیکانشان می‌میرد، زندگی او مختل می‌شود. به‌عنوان مثال، ممکن است تغییراتی در افرادی‌که از آنها مراقبت می‌کنند یا کارهای روزمره خانه صورت پذیرد. اگر می‌توانید، سعی کنید تا حد ممکن یک روال عادی در خانه را حفظ کنید. آنها ممکن است از مرگ فرد نزدیک احساس گناه کنند. سعی کنید به آنها اطمینان دهید که مرگ، تقصیر آنها نیست و به آنها تسلی خاطر دهید که شما در کنارشان هستید.شاید شما نخواهید در مورد شخصی که درگذشته با آنها صحبت کنید، زیرا احساس می‌کنید می‌خواهید از آنها محافظت کنید. اما صریح صحبت‌کردن می‌تواند به آنها کمک کند تا مرگ را درک کنند و می‌تواند بیان احساسات را برایشان آسان کند. برخی از کودکان ممکن است از طریق کلمات احساس خود را نشان ندهند، اما در عوض تغییراتی در رفتارشان مشاهده کنید. بسیار خوب است که با یک روانشناس صحبت کنید. آنها مطمیناً می‌تواند به شما کمک کنند تا با کودک صحبت کنید و از او حمایت کنید.تاثیر مرگ بر کودکان- تصویر ۳- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی

مراحل بعدی تاثیر مرگ بر کودکان

احساس غم و اندوه ممکن است به‌مرور بر کودک تأثیرات متفاوتی بگذارد و کودکان ممکن است در چرخه‌های تکرارشونده ناراحتی، دچار احساسات غم و اندوه شوند. این بدان معناست که گرچه غم کودک نسبت به بزرگسال کوتاهتر به‌نظر می‌رسد، اما در واقع ممکن است طولانی‌تر باشد. افرادی‌که در دوران کودکی داغدیده شده‌اند، ممکن است در مرحله عطف مهمی مانند شروع یک مدرسه جدید، رفتن به دانشگاه، شروع کار، ازدواج یا ازدواج فرزندان خود غم و اندوه خود را دوباره تجربه کنند. بهتر است بدانند که باید زندگی را ادامه دهند و نباید نسبت به وجودشان احساس گناه کنند. به آنها اطمینان دهید که همه به روش خود با مرگ کنار می‌آیند. بعضی روزها سخت‌تر از روزهای دیگر خواهند بود، اما در نهایت غم و ناراحتیشان خوب خواهد شد.